Løping

løping handler om å plassere et ben foran det andre

Løping er en effektiv treningsform, samtidig er det mange som opplever belastningsskader etter løpeturer. Det har vært en oppfatning om at løping på hardt underlag er skadelig, det er nok riktig at mange får problemer etter løping på asfalt, dette skyldes etter vår mening ikke hardheten på underlaget, men den monotone repeterende bevegelsen som oppstår på slikt underlag.

BEDRE TEKNIKK kan også løpe

Løper man i skogen vil det alltid være naturlige variasjoner i underlaget som gjør at vi ikke får de samme monotone bevegelsene hele tiden.
Riktige sko er en viktig forutsetning for å minimere risikoen for skader, samtidig så har en studie vist at den faktoren som gikk igjen på en gruppe løpere med skader var at de hadde dyre sko. Det er ikke dermed sagt at dyre sko var årsaken til skadene, men prisen er ikke avgjørende for om en sko passer til deg og mest mulig støtdemping er ikke alltid det beste. Husk mennesket har løpt rundt i mange tusen år på varierende underlag og det var ikke før på 1970 tallet at det kom joggesko med støtabsorberende såler som gjorde at vi skulle lande på helen. Før den tid var det naturlig å lande på midt-/fremfoten. Uten tykke såler med demping er det ikke behagelig å lande på helen når vi løper.

 

Litt mer info

Et effektivt løpesteg får vi når vi kan være ”oppå steget”, det betyr at hofta skal holdes i en posisjon slik at føttene stort sett befinner seg under den i landingsfasen. Ha en lett bøy i ankel, kne og hofte, vær lett fremoverbøyd med overkroppen og du er i en posisjon som vi kallen den atletiske posisjon. Det er i denne posisjonen du også bør løpe i for en effektiv løpeteknikk.
Bedre Teknikk bruker tredemølle med høyhastighetskamera sammen med fysisk kartlegging for å hjelpe deg til å bedre løpeteknikken og redusere skaderisikoen. For å komme i form må du holde deg skadefri og på beina.

.